Tynset Turlag

Nr. 91301

www.tynsetturlag.org/4010.Innmelding-av-bilnummer.html

Toppturer 2016

Her finner du en oversikt over hvilke kasser som er satt ut. Her kan alle legge inn kommentarer til hver topp.

Når nye kassene settes ut blir blir den lagt inn nederst i lista. Du kan legge inn kommentar til toppen ved å trykke på "svar-knappen" under den aktuelle toppen.

KART OVER TOPPENE FINNER DU HER

NB! Vær oppmerksom på at enkelte bomveier er stengt utover våren. Den som vet noe om når veiene åpner/stenger kan gjerne legge inn melding under den enkelte topp.

Gråvola, Åsan06.02.2016
Vintertoppen er satt ut i slutten av januar
Line03.07.2016Som svar til: Gråvola, Åsan
Tips til veivalg: Fra Røroskrysset (Tynsetbrua), kjør rv30 mot Tolga. Ta av til venstre ved (hvitt) skilt ÅSAN. Kjør opp bakken, ta til høyre og så til venstre igjen med det samme. Følg veien opp til toppen og passer vinterparkering på Ytre Åsan (stor infotavle her). Følg veien videre ca 2,5km. Ta til høyre i veikrysset og like etter ligger p-plassen lett synlig på høyre side ved setervangene (Mælanvangen). Står grønt skilt: Gråvola. Herfra er det skiltet sti og merket med rødt opp til toppen. OBS! Oppe på flata, like før toppen ligger en hvit stein. Der vinkler stien 90 grader til venstre og følger stolpene opp til toppen. Bomvei, så husk kontanter. God tur!
Tronkalven06.02.2016
Satt ut som vintertopp i slutten av januar
Brandvålsberget08.02.2016
Satt ut i januar.
ronny05.05.2016Som svar til: Brandvålsberget
Alternativ rute på ca 3km, fra Lysgrotten. Parker ved avkjøring sør for Lysgrotten, følg grusveien litt sørover og gå opp der det snauhøgges akkurat nå. Rett ovenfor der det er hogd kommer du innpå en merket sti som går til flata midt imella sten og berget. følg sti til du kommer til en "vei", følg veien oppover til Bergevangen. Gå så ca 1km nord og opp til toppen (ingen sti). Forholdsvis tørt og fint, men noen snøfonner er det ennå. Kan følge en dårlig sti lengere vest (fra "veien") men det er lengere og mye mere snø/bløtt.
Line03.07.2016Som svar til: ronny
Et annet alternativ er å kjøre rv3 fra Motrøkrysset og sørover til Strømmen/Auma og opp Sivilldalen mot Savalen. Ta til venstre mot Hamndalen (stor infotavle i krysset). Følg denne veien forbi skytterbanen og avkjøring til Hamndalssetra. Ta til venstre i neste kryss og følg denne til vegs ende (ca 1,5km). Fin p-plass her. Tydelig sti/kjerrevei opp forbi bua der, over Skifthaugen og opp på berget. God sti hele veien, markert med gule band opp til tregrensa. OBS! El. bomvei, så husk bankkort. God tur!
Naustervola 1037 moh04.03.2016
Kassa ble satt ut i dag, den 3. mars. Det er fint å gå på ski fra Savalen, oppover langs Nøsterdalsveien, forbi Nausterdalsvangan og til skardet innerst i dalen. Derfra er det tydelig sti opp mot toppen. På sommerstid er det også fint å gå fra Djupdalssetrene eller Steilangsetra. Avkjøring fra Folldalsveien ved Follheim eller "Furuloftet" (som det het før).
Bannarhøa 1082 moh11.03.2016
Kassa satt ut i dag. Nå på vinteren kan denne toppen fungere som barnetopp. Fin skitur i lett terreng fra parkeringsplassen like nedenfor Nesvangen oppunder Telgardsvola. Avkjøring første til høyre etter FIAS-anlegget på Eid. Bompenger 50 kroner. Det er oppkjørt løype fra Nesvangen og opp i snaufjellet.
Hege30.06.2016Som svar til: Bannarhøa 1082 moh
Er dette den foretrukne veien nå på sommeren? For dem som ikke er lokalkjent er det ikke lett å vite hva som er Nesvangen osv. Men man kjører altså til høyre mot Eidsvola og fortsetter seterveien helt inn til den stopper. Ingen merking eller skilting som jeg kunne se noe sted mot Bannarhøa. Men jeg tok en traktorvei/sti rett opp og fulgte denne, holdt mot venstre begge gangene stien delte seg. Deretter ser man toppen på sin venstre side, man skimter såvidt en varde på toppen. Kassa er montert på varden. Jeg fant ingen sti opp, så jeg gikk gjennom mose, busker og kratt opp. Men opp kom jeg, og ti-på-topp kortet er stemplet. :-)
Turlaget02.07.2016Som svar til: Hege
Den veibeskrivelsen du har, er nok kortest og kan anbefales ja. Lett å gå langs stien helt til en har passert noen små pytter. Da er det lurt å ta av stien mot venstre og sikte seg inn på toppen. En ser kassa på god avstand. Lurt å ta med kart. Nesvangen er inntegnet/merket der. Stor p-plass på venstre hånd like nedenfor Nesvangen, og en mindre p-plass rett ved.
Hege03.07.2016Som svar til: Turlaget
Takk for svar. Skal nok investere i bedre kart, ja. :-)
Urskardskampen 1056 moh21.03.2016
Kassa satt ut i dag, 21. mars. Fint å gå sommer som vinter fra parkeringsplassene nedenfor hyttefeltet på toppen av Valleråkjølen. Det er traktorvei/sti inn til Urskardtjønna og smalere sti derfra opp på toppen. For å komme opp på Valråkjølen, må dere ta bomvei fra Valleråmoen i Alvdal i retning Dølbekken og Kvislå.
Skarpåsvangen 845 moh30.03.2016
Kassa satt ut i dag. Det er tråkket fin sti fra p-plassen bortenfor gården Sagmoen. Stien er skiltet.
Ann Kristin Antonsen24.04.2016Som svar til: Skarpåsvangen 845 moh
Denne står ikke på Ti-på-topp-kortet og er ikke på kartet over ti-på-topp-turene.
Turlaget24.04.2016Som svar til: Ann Kristin Antonsen
Skarpåsvangen er en av årets 5-på-topp :)
Lauvåskletten 991 moh10.04.2016
Kassa satt ut 3.april. Fint å gå ski fra p-plassen på Brydalskjølen. Følg løypa inn til setrene og ta til venstre ved tømmervelteplassen. Står skilt der.
Turlaget01.06.2016Som svar til: Lauvåskletten 991 moh
I sommer er det best å parkere v/ avkjørsel til setrene, altså bomvei på høyre side like før p-plassen. Følg seterveien opp til tømmervelteplassen. Fortsatt noen bløte partier og et par snøfonner langs stien, så anbefaler Gore-Tex sko de nærmeste ukene. God tur!
Savalkletten 953 moh10.04.2016
Kassa satt ut i dag. Fottur fra p-plassen ved skitrekket.
Kletten vest for Kroktjørnvangen02.06.2016
Kassa satt ut i dag 02.06. Tok av fra rv 3 etter Fossbakken fra Tynset og kjørte til Skorvangan. Fulgte gressbelagt vei/sti nesten til tregrensa. Noe vanskelig å se enkelte plasser. Kassa er plassert nær høyeste punkt ved en stein mot Kroktjørnkletten. Ingen varde på toppen.
Turlaget13.06.2016Som svar til: Kletten vest for Kroktjørnvangen
Tynset Turlag og Barnas Turlag Tynset har fellestur hit søndag 26.juni :)
Line26.06.2016Som svar til: Turlaget
Et annet alternativ er å kjøre inn i Magnilldalen og gå opp fra Kroktjønnvangen. Dette er det korteste alternativet. Kjør nordover rv3 fra Motrøkrysset og ta av til høyre ved skilt LONÅS. Hold til venstre, over brua og kjør opp bakkene. Ta til høyre v/skilt Magnilldalen. Kjør forbi Lonåstjønna, hold til venstre i første kryss. Passer Gjermoen og Karlsvangen og ta ned til venstre mot elva. Gode parkeringsmuligheter der. Gå over brua og følg veien opp til Kroktjønnvangen. Derfra er det merket sti (både blå og røde merker) opp til toppen. Obs! Bomvei, så husk kontanter. God tur!
Hege02.07.2016Som svar til: Line
Takk for god veibeskrivelse :)
Oddbjørn01.08.2016Som svar til: Hege
Fint merka sti fra Kroktjønnvangen. Kassa er festet til varden, ikke slik det står skrevet her!
Steinvorda06.06.2016
Steinvorda 995 moh Kassa satt ut i dag 02.06. Tok av fra rv 3 ved Solvang og kjørte innover forbi Bubakksvangen og opp Tunndalen. Bomveg 30 kr. Veien går over bekk, men gikk fint å kjøre over. Parkerte der sti tok av mot toppen. Merket Vola på en stein der stien starter. Godt merket med rød maling på trærne gjennom skogen. Hold til venstre når en kommer over tregrensa og en kommer til en godt synlig sti bort til varden, der kassa står. Fantastisk utsikt til alle kanter.
Grønhøa 1433 moh12.06.2016
Kassa ble satt ut i dag 12.06.2016. Veien inn til Rødalsbommen er nå åpnet, men foreløpig stengt innover Rødalen. Vi kjørte til Savalen, opp Garvikåsen og inn til Rødalen. Bompenger 3 steder (70+30+70). Vi gikk opp fra Hektosetra i Rødalen, fant en sti som gikk mot Rundhøa og gikk derfra opp på Grønhøa. Vi fant ingen god sti. Alternativt kan en kjøre til Strålbergsetra og følge sti derfra mot Grønhøa. Denne stien er lettere å følge. Det kan være lurt å ha med seg kart. For de som ønsker å bli med på fellestur til Grønhøa, blir det arrangert søndag 28.august. Nærmere informasjon om dette kommer senere.
Kjetil Lorentzen09.07.2016Som svar til: Grønhøa 1433 moh
Var på Grønhøa i dag. Kjørte til Strålbergsetra og gikk i retning Fallmyran. Tok opp til høyre og fulgte merket sti. Lett å gå, men litt bløtt på enkelte partier. Anbefaler kart og kompass, for tåka kan komme fort. Fin tur...😊😊
Langkletten 1113 moh.20.06.2016
Kassa satt ut i dag. Fin topp med glimrende utsikt! Korteste alternativ er å kjøre opp Neklia, fortsett gjennom setergrenda og opp til veiens høyeste punkt. Fint å gå over eller på nordsiden av Kvitrabben. NB! Veien opp til Neklia er stengt fram til jakta begynner! Nå i sommer er det greit å kjøre opp til Finstadnysetra. Det lønner seg å gå opp langs stien i det nordøstre hjørnet av setergrenda. Følg stien sørover langs Svarthammaren forbi Skarven og videre til Langklettjønna. Det lønner sg ikke å gå direkte sørøstover fra Nysetra. Man må krysse ei djup kløft (Skarvdalen) som det er vanskelig å krysse dersom man ikke går et stykke nedover i lia mot mot Finstad, og det er nokså ulendt den veien. Tredje alternativ er å kjøre til Gjota (ta opp ved Undset og følg veien inn mot Spekedalen, ta av til venstre på oversida av Nekmyrene). Følg stien fra Gjota inn mot Skarvtjønna, deretter samme rute som beskrevet under alternativ 2.
Kåre Trondsen21.06.2016Som svar til: Langkletten 1113 moh.
Vi har lagt ut nøkkel ved bommen slik at en kommer seg opp på Neklia med bil. Nøkkelen henger på en bjørkestokk ca 10 meter innenfor bommen på venstre side av veien. Bomveg (40 kr), avgift betales oppe ved fjøset på første vollen på Neklia. Hold til høyre forbi setervangene. Parker ovenfor siste vangen rett før ny bom. Ta østveien innover , merket med skilt "Joten/Klettsetra" og følg tydelig sti innover. Ta av til venstre ved skilt "Joten om skarven" og følg tydelig sti opp på Skarven. På veien passerer du Kareniusstenen. Oppe på Skarven er du da ved foten av Langkletten. God tur!
Line08.07.2016Som svar til: Kåre Trondsen
Bratt og ganske smal vei opp til Neklia. Fin sti opp til en har passert Skarven, men jeg fant ingen sti derfra og opp til Langkletten. Litt ulendt/steinet. Fant heller ingen sti mellom Langkletten og Kvitrabben, og det kan kanskje for noen oppleves som tungt å gå der. Mitt tips er å gå t/r Langkletten via Skarven (hvis en velger utgangspunkt Neklia). OBS! Det er altså `Skarven` på begge sider av Langkletten. HUSK KART. God tur :)
Hege Sponnich Lund16.07.2016Som svar til: Kåre Trondsen
Hei! Jeg fant ikke nøkkelen... Er den "gjemt" på en lur plass? Så en bjørkestokk ca 10 meter innafor bommen, men der hang det altså ingen nøkkel i dag. :-(
Kjell Arne19.07.2016
Nøkkelen henger på en spiker helt nede i gresset " fra veien "............på omtalte bjørkestokk. Jeg fant den der på fredag.......
Hege Sponnich Lund19.07.2016
Mener jeg lette godt nede ved gresset også, men som det heter så flott; det første man blir blind på er øynene... :-) Men da prøver jeg igjen senere denne uka! :-)